Kunstenaars vorige exposities

Het icoon      of        voor de naam brengt u rechtstreeks naar de Website of Facebook pagina van de kunstenaar
  • Black Facebook Icon

Klik op afbeelding voor vergroten

Waar collega-kunstenaars beweging of chaos uitbeelden, wil ik de tijd even stilzetten; kijkers aanmoedigen om in gedachte te pendelen tussen net voor het moment en erna. Ik fungeer graag als katalysator voor verdere overpeinzing.

 

Ik heb olieverf als medium gekozen vanwege het trage tempo. Olieverf geeft de mogelijkheid om de unieke toets van de kunstenaar op het exacte moment van het ontstaan vast te houden. Het leidt tot een intieme verbinding met menselijke perceptie, voor de kunstenaar maar ook voor de kijker. Mijn schilderijen zijn een weergave van mijn intense voorbereiding, mijn aanwezigheid in de gebeurtenis, herhaalde analyse en toets.”

Mensen in steden (Schilderijen in Olieverf)

Ingrid van Polen is van oorsprong Zweeds, opgegroeid in Amerika, is Bachelor in Zweeds en Russisch. Zij heeft gewoond in zeven verschillende landen en in elk daarvan heeft zij haar kunst beoefend. Overal zocht zij contact met professionele kunstenaars die haar verder hielpen op haar artistieke reis. Die invloeden zijn terug te vinden in haar werk. Haar onderwerpen zijn rechtstreekse waarnemingen van het leven in de grote stad met mensen in de metro, op straat, etc.

Zelf drukt zij haar kunst als volgt uit:
“Interactie tussen mensen staat centraal in al mijn werk. Het begint al op het moment dat ik door iets geraakt wordt. Diep van binnen komt een emotie in mij naar boven, de interactie blijft tijdens het creatieve proces van het maken van het werk en ontstaat weer op het moment dat de kijker reageert op wat ik op het doek heb overgebracht.

 

De serie "Urban Portraits" laat scherpe portretten zien van de stedeling in de metro van Parijs, Moskou of New York, met zijn emoties en in gedachten.

 

Zien is meer dan kijken alleen, het zien van een schilderij is een persoonlijke ervaring, direct menselijk contact is waar het om draait. Het is voor mij een interactief proces, geen eenzijdige consumptieve actie. Ik probeer te bereiken dat mensen inhouden, even pauzeren, reflecteren en zich verbonden voelen met mijn schilderij.

 

Ik zie het als de eerste taak van een kunstenaar om te observeren. Wat hij creëert is een interpretatie van dat unieke moment. Persoonlijk probeer ik te zien wat niet voor de hand ligt, wat er niet wordt gezegd. Mijn schilderijen verbeelden vaak alledaagse gebeurtenissen, maar het is niet het alledaagse dat mij interesseert, maar juist het unieke karakter van zelfs de meest gewone gebeurtenissen. Het onverwachte, briljante, van een moment dat komt en dan voorbij gaat. Wat er gebeurt en waar het gebeurt, zijn beiden even belangrijk.

  • White Facebook Icon
 

 Ingrid van Polen

 

Désirée van Doorne-Selker

Klik op afbeelding voor vergroten

Natuurtalent met licht en contrast

Doorne-Selker  (1950)  is een natuurtalent dat van kinds af een sterke innerlijke drang tot schilderen etaleerde. Als vierjarige kleuter wist zij al de weg naar het atelier te vinden. Haar schilderijen in olieverf vertederen en ontroeren door de wijze waarop zij recht uit het hart en met lichte penseelvoering persoonlijke observaties weergeeft. Landschappen, huiselijke taferelen, ontmoetingen en stillevens: Désirée weet afwisselend in soms lichte, dan weer fel contrasterende tinten haar indrukken treffend en schijnbaar moeiteloos op doek te zetten.

 Ingrid van Polen

 Jacqueline Beelen-Kockelkoren

Beeldhouwster van hoog niveau

Zij is een autodidacte pur sang en heeft zich in een periode van 10 jaar razendsnel ontwikkeld tot beeldhouwster van hoog niveau. Jacqueline verstaat de kunst om de verbeelding van de bezoeker te prikkelen met sculpturen in brons, albast, jade en marmer. Organische vormen voeren daarbij de boventoon.

Jacqueline bewerkt het materiaal soepel naar een nieuwe natuurlijke vorm waarin vraag en antwoord besloten liggen. Haar beelden vervelen nooit, en blijven uitnodigen tot kijken. In haar bronzen plastieken laat zij gelijktijdig kwetsbaarheid en kracht zien.

 

 Henny Joris

Glaskunstenaar

 

Henny Joris, glaskunstenaar. Hij werkt niet alleen met fusing; het versmelten van verschillende soorten glas, hij beschildert ook glas, in de over versmolten tot 850 graden. Henny is niet alleen veelzijdig omdat hij meerdere technieken beheerst, ook de materialen waarmee hij werkt zijn zeer divers: steen, keramiek, rvs, brons, glas.

 

Fotografische technieken en abstracte kunst

 

Zolang ik me kan herinneren was ik altijd actief op creatief gebied. Schilderen leerde ik door geregeld cursussen en workshops te volgen bij andere kunstenaars.  Mijn schilderijen  ontstaan vanuit mijn gevoel. Ik maak abstracte werken. Al werkend ontstaan op het doek composities van expressieve kleuren. Het intuitieve experimenteren met vormen, lijnen en kleuren om op het doek een harmonie te bereiken, blijft me boeien.

 

Abstract Landscapes

Vooral het maken van experimentele, impressionistische landschappen en portretten, al dan niet met behulp van digitale bewerking of fotomanipulatie, heeft mijn voorkeur. Soms heeft de abstractie de overhand, soms is deze subtiel toegevoegd.

Ik volgde aan de Kunstacademie Maasmechelen in Belgie de vijfjarige opleiding Creatieve Fotokunst om deze vorm van fotografie te combineren met mijn schilderwerk.

Karin Counet

 

Kunstenaar en psycholoog

 

Zijn inspiratie voor het kunstenaarschap haalt Heinz Mölders uit zijn werkzaamheden als automonteur(meester) in de zeventiger jaren van de vorige eeuw in Sonsbeck (Duitsland),

uit zijn studie in de (kritische) psychologie in Amsterdam, Utrecht en Berlijn en uit zijn daarop volgende werkzaamheden op het gebied van de baanloosheidsproblematiek

en de psychiatrie. In de tachtiger jaren begon hij zich creatief te uiten via het aquarelleren. Later volgde daarop het schilderen met acrylverf en olie en werd hij gestimuleerd door de printtechniek. Sinds 2001 werkt hij ook in steen en hout en maakt hij werken uit (giet)ijzer en staal.

 

Schilder en Beeldhouwer

In zijn onderwerpen staat naast de natuurlijke omgeving de mens in zijn maatschappelijke context centraal. Hij onderzoekt de tegenstrijdigheden en contradicties in ons (maatschappelijk) bestaan om daarmee gereedschap voor verandering en verbetering van ons dagelijks (samen) leven te verwerven.

 

Tegenwoordig combineert Heinz Mölders zijn werk als psycholoog in de zogenaamde Multiloog - bijeenkomsten met zijn werk als kunstenaar in de Kunst - Multiloog.

 Heinz Mölders 

 

 Margitta Matthies

 

Beeldhouwer

 

De liefde voor het werken in steen ontdekte Margitta Matthies in 2001. Zij begon aanvankelijk te werken met speksteen en albast om zich vervolgens op marmer en ook op de hardere steensoorten zoals graniet te concentreren.

 

Maatschappelijke drijfveer

De drijfveer voor haar kunstwerk was en is de mens in zijn natuurlijke en maatschappelijke omgeving. Daarbij poogt zij onderwerpen om te zetten die haar in het dagelijks (over)leven raken zoals geweld, discriminatie, respectloosheid en onrechtvaardigheden. Uit de confrontatie met deze onderwerpen haalt zij kracht en energie en er ontstaan verbindingen met anderen.

 

Margitta Matthies heeft haar (leer)ervaringen in de laatste vijftien jaar opgedaan onder begeleiding van verschillende kunstenaars in diverse ateliers in Nederland en Duitsland.

Klik op afbeelding voor vergroten

Schilderes van de abstractie

Annie (1956) maakt meestal abstract kleurrijk werk. Naast het abstracte soms ook met een realistische toets. Een enkel stuk is geometrisch abstract.

 

 

Meest al verwerkt zij verschillende materialen op het doek. Daarna laat zij met flow improver en liquitex ink alles op het doek uitvloeien. Vervolgens werkt zij er met acrylverf in en ontstaan de vormen vanuit haar gevoel.

 

Zij probeert de kijker uit te dagen om er zelf iets in te zien.

 

Als kind was ze altijd al bezig met kleuren en tekeningen.

Zij is autodidact, en is pas op latere leeftijd verschillende teken en schilder cursussen gaan volgen om zich te verdiepen.

 

 Annie van Dijk

 

Schilderijen

 

Agnes Stijfs-Rutten, autodidact. 

 

Al zo’n 30 jaar intensief aan het schilderen rondom de thema’s vergankelijkheid, bestendigheid, culturen en religie. Na een kennismaking met de diverse technieken, heeft ze zich eerst toegelegd op de aquareltechniek, maar de laatste 20 jaar schildert ze in acrylverf, al dan niet gecombineerd met collage.
 

Gelaagdheid speelt een belangrijke rol in haar werk. Het werk heeft bijna nooit een titel, om de toeschouwer vrij te laten in zijn beleving. Diverse technieken acryl en collages.

 

Thema’s:

Vergankelijkheid, culturen en religie

 

Gelaagdheid speelt een belangrijke rol in haar werk.

 Agnes Stijfs-Rutten 

  • Facebook Clean

Mortel 3  ·  6088 AH Roggel   -  Tel: +31 (0) 475-217975